Left atrial appendage closure in patients with a reduced left ventricular ejection fraction: results from the multicenter German LAARGE registry

Interventional left atrial appendage closure (LAAC) effectively prevents thromboembolic events in atrial fibrillation patients. Impaired left ventricular ejection fraction (LVEF) increases not only the thromboembolic risk but also the complication rates of cardiac interventions. The LAAC procedure’s...

Ausführliche Beschreibung

Gespeichert in:
Bibliographische Detailangaben
Hauptverfasser: Fastner, Christian (VerfasserIn) , Brachmann, Johannes (VerfasserIn) , Lewalter, Thorsten (VerfasserIn) , Zeymer, Uwe (VerfasserIn) , Sievert, Horst (VerfasserIn) , Borggrefe, Martin (VerfasserIn) , Weiß, Christian (VerfasserIn) , Geist, Volker (VerfasserIn) , Krapivsky, Alexander (VerfasserIn) , Käunicke, Matthias (VerfasserIn) , Mudra, Harald (VerfasserIn) , Hochadel, Matthias (VerfasserIn) , Schneider, Steffen (VerfasserIn) , Senges, Jochen (VerfasserIn) , Akın, Ibrahim (VerfasserIn)
Dokumenttyp: Article (Journal)
Sprache:Englisch
Veröffentlicht: 31 March 2020
In: Clinical research in cardiology
Year: 2020, Jahrgang: 109, Heft: 11, Pages: 1333-1341
ISSN:1861-0692
DOI:10.1007/s00392-020-01627-8
Online-Zugang:Verlag, kostenfrei, Volltext: https://doi.org/10.1007/s00392-020-01627-8
Volltext
Verfasserangaben:Christian Fastner, Johannes Brachmann, Thorsten Lewalter, Uwe Zeymer, Horst Sievert, Martin Borggrefe, Christian Weiß, Volker Geist, Alexander Krapivsky, Matthias Käunicke, Harald Mudra, Matthias Hochadel, Steffen Schneider, Jochen Senges, Ibrahim Akin
Beschreibung
Zusammenfassung:Interventional left atrial appendage closure (LAAC) effectively prevents thromboembolic events in atrial fibrillation patients. Impaired left ventricular ejection fraction (LVEF) increases not only the thromboembolic risk but also the complication rates of cardiac interventions. The LAAC procedure’s benefit in patients with an impaired LVEF, therefore, has yet to be investigated.
Beschreibung:Gesehen am 09.12.2021
Beschreibung:Online Resource
ISSN:1861-0692
DOI:10.1007/s00392-020-01627-8